Verloskundigen Reimerswaal
Leefstijl en adviezen

Leefstijl en adviezen

Er is veel informatie beschikbaar over gezonde voeding tijdens de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Pas op met suiker en snoep met mate. Pas op met zachte ‘rauwmelkse’ kazen. Deze worden bereid van melk die niet gepasteuriseerd is (au lait cru), waardoor hij besmet kan zijn met de listeriabacterie. De baby kan hier erg ziek van  worden. Alle gepasteuriseerde kazen kun je gewoon blijven eten, kijk dus goed op de verpakking. Bewaar verse produkten als vleeswaren en rauwkostsalades nooit te lang. Ook hierin kan zich na verloop van tijd de listeriabacterie ontwikkelen. Eet geen rauw vlees of vacuüm verpakte rauwe vis. Hierin kan de toxoplasmoseparasiet voorkomen of de listeriabacterie. Deze kunnen schadelijk zijn voor de baby.

Laat iemand anders de kattenbak verschonen, in verband met de zogenaamde toxoplasmose- infectie. Deze infectie wordt veroorzaakt door een parasiet die onder andere in kattenpoep voorkomt. Als je tijdens de zwangerschap voor het eerst besmet raakt, kan dit gevaarlijk zijn voor de baby. Draag daarom ook handschoenen als je in de tuin werkt. 

Eet geen lever tijdens de zwangerschap en niet meer dan eenmaal per dag een leverproduct, zoals leverworst. In lever zit veel vitamine A. Te veel aan vitamine A kan schadelijke gevolgen hebben voor de ongeboren vrucht. Eet niet te veel drop. Een paar dropjes kan geen kwaad maar eet geen hele zak leeg. In drop zit de stof glycyrrhizine en dat kan de bloeddruk verhogen. Drink liever niet meer dan vier kopjes koffie of thee per dag. Cafeïne is mogelijk schadelijk voor het ongeboren kind. 

Rook niet, gebruik geen alcohol of drugs tijdens je zwangerschap, en ga niet lijnen. Voor het gebruik van medicijnen geldt dat je deze alleen mag gebruiken in overleg met ons of de huisarts. Sporten is prima tijdens je zwangerschap maar pas wel je tempo aan. Luister hierbij goed naar je eigen lichaam. Sporten die worden afgeraden tijdens de zwangerschap zijn sporten die risico’s opleveren, zoals paardrijden, duiken, een vechtsport of bungy jumpen. Sporten die beter vermeden kunnen worden in de tweede helft van de zwangerschap zijn skiën, skaten, hardlopen en de zeer inspannende bewegingslessen op de sportschool. Mocht je hierover vragen hebben dan kun je deze altijd stellen aan ons.

Meer info over voeding is te vinden op www.voedingscentrum.nl.

Interesante websites


Zwangerschap

Zwangerschap

Een zwangerschap is een periode van grote lichamelijke en emotionele veranderingen. Elke vrouw ervaart deze anders.

Bevalling

Bevalling

Elke bevalling is anders en elke vrouw beleeft dit op haar eigen manier.

Kraambed

Kraambed

Het kraambed is de periode van de eerste tien dagen na de bevalling. Ook hierin begeleiden wij je de eerste dagen.

1e jaar ouders

1e jaar ouders

Het eerste jaar als ouders is intensief. Er zijn heel veel veranderingen, fijn om deze ervaringen samen met andere pas-bevallen vrouwen te delen. Dit kan één keer in de maand tijdens het Mama café

Nieuws

Nieuwe collega   •   augustus 2018

Vanaf 10 september komt Judith Groeneweg ons team versterken. Zij is al een aantal jaar werkzaam in de regio Rotterdam maar is van oorsprong zeeuwse. Jasmijn is tijdelijk afwezig. Janneke zal vanaf september minder gaan werken. Zij gaat vanaf half oktober met zwangerschapsverlof.

Centering Pregnancy   •   december 2017

Vanaf november 2017 zijn wij gestart met centering pregnancy. De medische controles (8x) worden tijdens een groepsbijeenkomst uitgevoerd. In de groep is er meer tijd voor voorlichting, educatie en uitwisselen van ervaringen. Iedere 6 weken start er een groep.

Lees nog meer nieuws

Nieuws

Grote avonturen

beginnen klein

Altijd bereikbaar

Wij zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Je kunt bellen naar nummer 0113-503842. Wanneer er niet opgenomen wordt, hoor je een antwoordapparaat met het nummer van de dienstdoende verloskundige. Je kunt dit altijd bellen voor het maken van een afspraak, voor vragen of voor verloskundige hulp.